




آنچنان از استارتاپ ها در این روز ها صحبت میشود که دیگر نمیتوان آنها را نادیده گرفت. در تمام محافل اقتصادی و کارآفــریــنـی صـحـبـت از استـارتـاپ و کسبوکارهای نوپا به میان میآید، بهطوریکه حتی جوانانی که میخواهند به بازار کار وارد شوند، یکی از گزینه های ایجاد درآمد برای خودشان را ایجاد استارتاپ و پرداختن به ایده ای منحصربهفرد میدانند.در این میان هستند استارتاپ هایی که به دلیل ناشناخته ماندن، در حقشان اجحاف بسیاری شده و این موضوع در حالی است که با ایده خود توانسته اند مشکلات بسیاری را حل کنند. یکی از این استارتاپها و شرکت های دانشبنیان در حوزه حملونقل، «باروان» است که در دو سال اخیر توانسته بار بزرگی را به دوش بکشد تا رانندگان خودروهای باری و صاحبان بار برای حمل بار های بینشهری خود بتوانند بهراحتی اقدام کنند و همچنین در اقتصاد شهری و رفع آلودگی هوا نقشی پررنگ داشته باشند. صابر فاضل، مدیرعامل این استارتاپ، ایده شروع این کسب و کار را اینگونه توصیف کرد : از دو سال گذشته به این فکر افتادیم که از فناوری ارتباطات در حوزه حملونقل بار بینشهری استفاده کنیم. بهطور مشخص با سازوکاری با سامانه پایانههای حملونقل کشور در قالب بارنامه های قانونی که توسط شرکتهای حملونقلی صادر میشود، سالن های اعلام بار، کامیون های سنگین و رانندگان در ارتباط هستیم.او ادامه داد: از همان ابتدا فضای کاری ما برای فعالان این حوزه ناآشنا بود و حضور ما سوالات زیادی را برای همگان به همراه داشت. از اولین آشفتگی های این حوزه که از ابتدای کار توانستیم رصد کنیم، موضوع آشفتگی قیمت بود. چند دهه بود که سازوکار قیمت توافقی بین صاحب بار، شرکت حملونقلی و راننده رواج داشت و این آشفتگی باعث میشد که دلال های این حوزه پرقدرتتر بتوانند فعالیت کنند و راننده ها بهصورت شفاف از کرایه های خود خبر نداشته باشند. دراینباره مقالات علمیرا مطالعه کردیم و دریافتیم که در دنیا مفهومیوجود دارد که تمام هزینه های یک ناوگان برای یک کیلومتر توسط آن محاسبه میشود و این مفهوم از قدیم در بین رانندگان با عنوان تن بر کیلومتر جا افتاده است. پس از مطالعات لازم، مقالاتی را ارائه دادیم و این مقاله در ژورنال های داخلی و خارجی پذیرفته شد و طبق همین مطالعات توانستیم مفهوم تن بر کیلومتر را بهطور روشن و شفاف برای محاسبه هزینه ها عملیاتی کنیم.
فاضل به مزیتهای این کار خود اشاره کرد و افزود: یکی از ابتداییترین کارهایی که توانستیم انجام دهیم این بود که هر شخص فعال در حوزه حملونقل بتواند با استفاده از گوشی همراه خود با توجه به مشخصات بار، خودرو، مسافت و... اطلاعات لازم از هزینه را بهصورت لحظهای به دست بیاورد. از دیگر کارها، اقدام در جهت سالنهای اعلام بار سراسری بود؛ رانندگان کشور به دلیل اینکه در سالنهای اعلام بار نوبتشان مشخص است و زیر نظر مستقیم سازمانهای دولتی و نظارتی اداره میشود، اعتماد بیشتری دارند، اما بهواسطه محدودیتهای فیزیکی و هزینه های بالای نگهداری این سالنها، آرامآرام این سالن های فیزیکی رو به افول گذاشتهاند، به همین خاطر امسال مفهوم سالنهای مجازی و محلی اعلام بار را در دستور کار قراردادیم تا با کمترین هزینه و صرف وقت در سرتاسر کشور، رانندگان بتوانند بار های موجود در سراسر کشور را با تمام جزئیات ببینند و تماس حاصل کنند تا از بار موردنظر مطمئن شوند. علاوه بر این موارد، در این بستر فناوری میتوانید برای تغییر مسیر یا راه برگشت از یک نقطه، جستوجو کنید تا بتوانید خودرو را در حداقل ترین حالت کم باری قرار دهید و بهصورت بهینه کارکنید. در حال حاضر در حال دیجیتالی کردن دومین سالن نوبت دهی هستیم که در این حالت وقتی راننده با گوشی همراه خود وارد یک شعاع مشخص میشود، اجازه نوبت دهی به او داده میشود. مدیر شرکت باروان بابیان اینکه بستر بارنامه های الکترونیکی در این برنامه ایجادشده است، تصریح کرد: در این برنامه، صاحبان بار نیز بهصورت لحظه ای میتوانند از وضعیت بار خود اطلاعات داشته باشند تا از این اطلاعات در زمینههای انبارداری و مسائل مالی خود استفاده کنند.او در زمینه کارهای جدید در این شرکت گفت: امسال از سخت افزار مورداستفاده در کامیون تحت عنوان «ردیاب دلفین» رونمایی کردیم که در این ردیاب تمام مشخصات مربوط به کامیون شامل سنجش میزان سوخت مورداستفاده تا وزن، ردیابی سانت به سانت، میزان تغییر جهت های ناگهانی کامیون، میزان ترمز هایی که کامیون در طول مسیر استفاده کرده است و ... را به ما میدهد تا با این اطلاعات بتوانیم میزان هزینه های یک ماشین را در مسیرهای مختلف به دست بیاوریم تا در مفهوم تن بر کیلومتر مورداستفاده قرار گیرند و از فضای حدس و گمان خارج شوند.او از موانع و چالش های بر سر راه خود چنین گفت: قوانین بالادستی حملونقل جاده ای بهشدت پررنگ و سختگیرانه است. ما اگر هنری داشته باشیم باید بتوانیم این اکوسیستم را با همین شرایط بهبود بخشیم و بعدازآن اگر نیاز بود رو به تغییر قانون بیاوریم. او درباره مفهوم بازارگاه بیان کرد: فضای بازارگاه فضایی است که رانندگان و شرکتهای حملونقلی را به رسمیت میشناسد و ما حلقه فناورانه ارتباطی بین عناصر فعال در این فضا هستیم. در این زمینه درآمد ما از کمیسیون نیست، بلکه از سالنهای اعلام بار لحظه ای است. فاضل درباره شروع کار خود گفت: اصفهان پایتخت حملونقل بار جاده است، چراکه سالیانه 48 میلیون تن بار از این شهر جابه جا میشود و پنج سال است که رتبه یک دارایی بار را دارد، 460 شرکت حملونقلی در این شهر است و رتبه یک را در این زمینه دارد. پس برای اینکه بتوانیم امتحان خود را در این فضا پس بدهیم، باید بتوانیم در اصفهان فعالیت کنیم و برای شروع این کار با موانع زیادی مانند تهدید های کلامیشرکت های باربری و تامین سرمایه اولیه مواجه بودیم. نکته قابل توجه این است که از روز اول همه این کانون ها روبهروی ما بودند و حالا با توجه به شناخت کافی این افراد از کار ما، تعامل را با رویارویی، جایگزین کردند.
خبرنگار : محمد شریفیان/ روزنامه اصفهان زیبا
محسن متقین
چند نکته درخصوص استارت آپ ها ی حمل کالای جاده ای اولا سالن های اعلام بار فیزیکی درهرمنطقه برای بارهای همان منطقه ایجاد میشود واعلام بار سراسری به چه درد راننده ای که در منطقه حضور ندارد میخورد؟! دوما محل بارگیری ای تمی است که با محل حضور مسافر در استارت آپ های حمل مسافری بسیار متفاوت است وقابل مقایسه وکپی برداری نیست .نزدیکترین کامیون به محل بار با چه ابزاری محاسبه میشود ،نوبت دهی کامیون با ورود به شعاع سالن اعلام بار مجازی چگونه تعیین خواهد شد وکامیون خالی وپر را چگونه برای نوبت دهی تفکیک خواهید کرد . کار واسطه گری میان صاحبان کالا وکامیون حمل کننده بار واتصال این دو را هم اکنون درفضای مجازی توسط افراد مجازی وبا یک شماره تلفن درحد بسیار گسترده مشاهده میکنید .وحتی این افراد به خود اجازه داده اند اپلیکیشن نیز تهیه کرده اند ورانندگان راترغیب به ثبت نام دران میکنند .آدم زرنگ ها دراپلیکیشن شأن مکان متقاضی را مشخص میکنند وضمن تکمیل بانک اطلاعاتی شأن مشخصات وشماره تلفن راننده رابه کارگزارشان درمنطقه پیامک میکنند تا شرکت باربری یواشکی به راننده تماس بگیرد وباررا به او پیشنهاد کند ویک توافق دوجانبه دور از چشم سایرین شکل بگیرد . نوبت دهی مجازی به معنی سپردن نرخ حمل به بازار دلالان وسود جویان بنام هوش بازار وهدایت عرضه وتقاضا بسمت کفه توافق میان واسطه ها که خود راصاحب کالا معرفی میکنند وپر کردن جیب دلان خواهد بود زیرا اپلیکیشن های فضای مجازی هیچ ابزاری برای شناسایی صاحب کالا از دلالان ندارد .صاحب کالای مجازی با ثبت کدام شناسه واقعی مانند هوشمند خودرو یا هوشمند راننده منطبق با صاحب کالای واقعی خواهد شد . نرخ هزینه خدمات این بازارگاهها راچه کسانی تعیین میکنند .وحدود مسئولیت قانونی انها درارائه این خدمات چقدر است ؟! اصطلاحات دهان پرکن استفاده از آی تی و تکنولوژی های برتر، بدون هماهنگ شدن با مقررات وقوانین تعیین کننده حقوق حمل کننده کالا چیزی جز شریک شدن وسهم خواهی با دلالان فعلی حاکم بر شغل رانندگی حمل کالای جادهای نیست. در آخر اشاره میکنم به جایگاه رابطه حقوقی میان صادرکننده بارنامه وحمل کننده کالا درقوانین که بیش از دو دهه است بر زمین مانده وشما هم بعنوان متولی پیشنهاد دهنده اعلام بار مجازی از آن غافلید.
پاسخ هاسردبیر
🔶 پاسخی به نکات استارت آپی جناب متقین در نگاه اول نکاتی که گفته شد وصف واقعیت های بسیاری از استارت آپها و برخی بازارگاه های الکترونیکی حمل و نقل کالاست فلذا به مطالب منتشر شده در این باره احترام می گذاریم و اعلام می کنیم که ما نیز بر بسیاری از فعالیت های استارتاپی این حوزه اشکالاتی را وارد می دانیم و مطالبه داریم که چرا استاندارهای لازم را رعایت نمی کنند یا رویکردهای اشتباه و آسیب رسان را اتخاذ کرده اند. اینها درد ما هم هست. اما متن در ادامه، به هیچ عنوان جوابی از ناحیه دیگر فعالان این عرصه نیست بلکه تنها بیان مواضع و دیدگاه های بازارگاه الکترونیک باروان نسبت به سوالات و اشکالات مطرح شده است: نکات مطرح شده تناسبی با ماهیت، خدمات و تعهدات باروان به عنوان بازارگاه پیشرو در عرصه حمل و نقل ندارد:
محسن متقین
چند نکته درخصوص استارت آپ ها ی حمل کالای جاده ای اولا سالن های اعلام بار فیزیکی درهرمنطقه برای بارهای همان منطقه ایجاد میشود واعلام بار سراسری به چه درد راننده ای که در منطقه حضور ندارد میخورد؟! دوما محل بارگیری ای تمی است که با محل حضور مسافر در استارت آپ های حمل مسافری بسیار متفاوت است وقابل مقایسه وکپی برداری نیست .نزدیکترین کامیون به محل بار با چه ابزاری محاسبه میشود ،نوبت دهی کامیون با ورود به شعاع سالن اعلام بار مجازی چگونه تعیین خواهد شد وکامیون خالی وپر را چگونه برای نوبت دهی تفکیک خواهید کرد . کار واسطه گری میان صاحبان کالا وکامیون حمل کننده بار واتصال این دو را هم اکنون درفضای مجازی توسط افراد مجازی وبا یک شماره تلفن درحد بسیار گسترده مشاهده میکنید .وحتی این افراد به خود اجازه داده اند اپلیکیشن نیز تهیه کرده اند ورانندگان راترغیب به ثبت نام دران میکنند . آدم زرنگ ها دراپلیکیشن شأن مکان متقاضی را مشخص میکنند وضمن تکمیل بانک اطلاعاتی شأن مشخصات وشماره تلفن راننده رابه کارگزارشان درمنطقه پیامک میکنند تا شرکت باربری یواشکی به راننده تماس بگیرد وباررا به او پیشنهاد کند ویک توافق دوجانبه دور از چشم سایرین شکل بگیرد . نوبت دهی مجازی به معنی سپردن نرخ حمل به بازار دلالان وسود جویان بنام هوش بازار وهدایت عرضه وتقاضا بسمت کفه توافق میان واسطه ها که خود راصاحب کالا معرفی میکنند وپر کردن جیب دلان خواهد بود زیرا اپلیکیشن های فضای مجازی هیچ ابزاری برای شناسایی صاحب کالا از دلالان ندارد .صاحب کالای مجازی با ثبت کدام شناسه واقعی مانند هوشمند خودرو یا هوشمند راننده منطبق با صاحب کالای واقعی خواهد شد .؟!!! نرخ هزینه خدمات این بازارگاهها راچه کسانی تعیین میکنند .وحدود مسئولیت قانونی انها درارائه این خدمات چقدر است ؟! اصطلاحات دهان پرکن استفاده از آی تی و تکنولوژی های برتر، بدون هماهنگ شدن با مقررات وقوانین تعیین کننده حقوق حمل کننده کالا چیزی جز شریک شدن وسهم خواهی با دلالان فعلی حاکم بر شغل رانندگی حمل کالای جادهای نیست. در آخر اشاره میکنم به جایگاه رابطه حقوقی میان صادرکننده بارنامه وحمل کننده کالا درقوانین که بیش از دو دهه است بر زمین مانده وشما هم بعنوان متولی پیشنهاد دهنده اعلام بار مجازی از آن غافلید. این نظر اینجانب بعنوان نظر خوانندگان در خبر مصاحبه مدیر عامل باروان با نشریه اصفهان زیبا است . محسن متقین
علی
سلام لطفا یکی از مقالاتی که در ژورنالهای خارجی ارائه کردید لینک بدهید مطالعه کنیم
علی
سلام لطفا یکی از مقالاتی که در ژورنالهای خارجی ارائه کردید لینک بدهید مطالعه کنیم
خدادادبکرانی
باسلام عرض ادب واحترام به مدیر مسئول شرکت باروان جناب فاضل.. پیشرفت وتکنولوژی خوب است وانکار ناپذیر.ولی جناب فاضل وضعیت حمل ونقل ما به گونه است که هنوز در فضای حقیقی دست واسطه ها ودلالان حمل ونقل کمر صنف وکامیوندار راشکسته.وهروز به طریقی در فضای مجازی توسط گروههای چند صد هزار نفری بر دامن این مشکلات می افزاید.. لذا ه چه قدر هم که تجربه کسب کرده باشید در این زمینه هنوز هیچ ضمانتی نخواهد بود که حمل ونقل وصنف مااز طریق این تکنولوژی مشکلات حل شود... تجربه های ایجاد شده در تمام اپلیکیشن ها بخصوص نوبت مجازی بندر عباس وبندر امام .انگشتی کردن اعلان بارها و...همه وهمه جز این که بر مشکلات روز افزون صنف ما اضافه شد.کاری از پیش نبرد . اجرای ناقص قوانین مثل تن بر کیلومتر وضمانت اجرایی که کارگروه محترم ازجمله ضمانت اجرایی که خود جناب عالی با امضایی که بر ذیل صورت جلسه ۹۷/۹/۱۹زده شدنشان از این تجربه ونبود هیچ گونه ضمانت در حمل ونقل کشور را دارد.. ما رانندگان وکامیونداران اولین چیزی که باید در نظر داشته باشیم خود باوری وپیدا کردن جایگاه اجتماعی در جامعه ..وبعد هضم ودرک حمل ونقل مدرن... نیم بیشترناوگان حمل ونقل فرسوده واز رده خارج است وهیچ ضمانتی برای نوسازی ناوگان وجود ندارد وبار تمام حمل ونقل واستهلاک را دارد بردوش می کشد ..تنظیم وزمانبندی مشخصی در خدمت رسانی وحمل بار برای راننده هنوز به درستی اجرا نمی شود...ضرایب وسختی راه صعب العبور بودن مسافت جاده وگرما وسرما هنوز در دستور کار اجرای تن بر کیلومتر نیست... اختلافها بر سر کارمزد شرکت های حمل ونقل وخدمات ناقصی که به رانندگان وصاحبان کالا ارائه می دهند..اختلاب برسر اینکه کدام یک از صنوف خدمات به صاحبان کالا ارائه می کنند (رانندگان وکامیونداران ویا شرکتهای حمل ونقل)هنوز حل نشده..اون موقع چه روزنه ای در اجرای درست این سامانه شما باید باشد که حمل ونقل بدرستی یرروی ریل خود ادامه حیات دهد؟؟ چه ضمانتی وجود دارد که از دست واسطه ها ودلالان در این عرصه جلوگیری شود.. تجربه ضمامتهای قبلی برای اجرای قوانین اجرای این اپلیکیشین ها را کمرنگ واز بین برده..ما هم حسرت چنین پیشرفتهایی در حمل ونقل به دلمان مانده ولی هیچ ضمانتی نیست.. باتشکر
پاسخ هاسردبیر
🔶 پاسخی به دغدغه های جناب بکرانی
عرض سلام و احترام خدمت شما
از بیان نظرات و دغدغه های ارزشمند شما کمال سپاس را داریم. ضمن تأیید بسیاری از نکاتی که درباره مشکلات حمل و نقل کشور مرقوم نمودید، چند نکته را خدمت شما بیان می کنیم:کورش فلاحی
سلام شما که توانایی منعکس کردن نظر منتقدان خود را ندارید چرا خواهان ارسال نظر هستید البته از اول هم مشخص بود .
پاسخ هاسردبیر
علیکم السلام جناب فلاحی بدور از شأن شما، حرمت جامعه رانندگان و ساحت رسانه است که مطالب حاوی ادبیات سخیف؛ فحش و تهمت را بازگویی کند. این سبک رفتاری منافی انسانیت، اخلاق و دین است و با رسالت رسانه در تضاد است. لطفاً در نظر داشته باشید که رفتار شما به عنوان یک راننده تصویری از کل جامعه محترم رانندگان کامیون برای بقیه اقشار جامعه تداعی می کند، پس بجاست که سنجیده صحبت کنید و خواسته یا ناخواسته به جایگاه اجتماعی این قشر آسیب وارد نکنید. نشر هر مطلب و موضوع فاقد ناهنجاری اخلاقی که مرتبط با حمل و نقل جاده ای باشد را بر خود واجب می دانیم چه به گمان شما به سود یا زیان ما باشد. منتظر نظرات منطقی و مستدل شما هستیم پایدار باشید
سارم
همیشه در مقابل پیشرفت مقاومت هایی وجود دارد و طبیعی است
ارسال دیدگاه