چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۸

مصاحبه روزنامه اصفهان زیبا با دکتر صابر فاضل؛ مدیر عامل باروان
سردبیر | ۰۹ تیر ۱۳۹۸

مصاحبه روزنامه اصفهان زیبا با دکتر صابر فاضل؛ مدیر عامل باروان


 آنچنان از استارتاپ ها در این روز ها صحبت می‌شود که دیگر نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. در تمام محافل اقتصادی و کارآفــریــنـی صـحـبـت از استـارتـاپ و کسب‌وکارهای نوپا به میان می‌آید، به‌طوریکه حتی جوانانی که می‌خواهند به بازار کار وارد شوند، یکی از گزینه های ایجاد درآمد برای خودشان را ایجاد استارتاپ و پرداختن به ایده ای منحصربه‌فرد می‌دانند.در این میان هستند استارتاپ هایی که به دلیل ناشناخته ماندن، در حقشان اجحاف بسیاری شده و این موضوع در حالی است که با ایده خود توانسته اند مشکلات بسیاری را حل کنند. یکی از این استارتاپ‌ها و شرکت های دانش‌بنیان در حوزه حمل‌ونقل، «باروان» است که در دو سال اخیر توانسته بار بزرگی را به دوش بکشد تا رانندگان خودروهای باری و صاحبان بار برای حمل بار های بین‌شهری خود بتوانند به‌راحتی اقدام کنند و همچنین در اقتصاد شهری و رفع آلودگی هوا نقشی پررنگ داشته باشند. صابر فاضل، مدیرعامل این  استارتاپ، ایده شروع این کسب و کار را این‌گونه توصیف کرد : از دو سال گذشته به این فکر افتادیم که از فناوری ارتباطات در حوزه حمل‌ونقل بار بین‌شهری استفاده کنیم. به‌طور مشخص با سازوکاری با سامانه پایانه‌های حمل‌ونقل کشور در قالب بارنامه های قانونی که توسط شرکت‌های حمل‌ونقلی صادر می‌شود، سالن های اعلام بار، کامیون های سنگین و رانندگان در ارتباط هستیم.او ادامه داد: از همان ابتدا فضای کاری ما برای فعالان این حوزه ناآشنا بود و حضور ما سوالات زیادی را برای همگان به همراه داشت. از اولین آشفتگی های این حوزه که از ابتدای کار توانستیم رصد کنیم، موضوع آشفتگی قیمت بود. چند دهه بود که سازوکار قیمت توافقی بین صاحب بار، شرکت حمل‌ونقلی و راننده رواج داشت و این آشفتگی باعث می‌شد که دلال های این حوزه پرقدرت‌تر بتوانند فعالیت کنند و راننده ها به‌صورت شفاف از کرایه های خود خبر نداشته باشند. دراین‌باره مقالات علمی‌را مطالعه کردیم و دریافتیم که در دنیا مفهومی‌وجود دارد که تمام هزینه های یک ناوگان برای یک کیلومتر توسط آن محاسبه می‌شود و این مفهوم از قدیم در بین رانندگان با عنوان تن بر کیلومتر جا افتاده است. پس از مطالعات لازم، مقالاتی را ارائه دادیم و این مقاله در ژورنال های داخلی و خارجی پذیرفته شد و طبق همین مطالعات توانستیم مفهوم تن بر کیلومتر را به‌طور روشن و شفاف برای محاسبه هزینه ها عملیاتی کنیم.
فاضل به مزیت‌های این کار خود اشاره کرد و افزود: یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که توانستیم انجام دهیم این بود که هر شخص فعال در حوزه حمل‌ونقل بتواند با استفاده از گوشی همراه خود  با توجه به مشخصات بار، خودرو، مسافت و...  اطلاعات لازم از هزینه را به‌صورت لحظه‌ای به دست بیاورد. از دیگر کارها، اقدام در جهت سالن‌های اعلام بار سراسری بود؛ رانندگان کشور به دلیل اینکه در سالن‌های اعلام بار نوبتشان مشخص است و زیر نظر مستقیم سازمان‌های دولتی و نظارتی اداره می‌شود، اعتماد بیشتری دارند، اما به‌واسطه محدودیت‌های فیزیکی و هزینه های بالای نگهداری این سالن‌ها، آرام‌آرام این سالن های فیزیکی رو به افول گذاشته‌اند، به همین خاطر امسال مفهوم سالن‌های مجازی و محلی اعلام بار را در دستور کار قراردادیم تا با کمترین هزینه و صرف وقت در سرتاسر کشور، رانندگان بتوانند بار های موجود در سراسر کشور را با تمام جزئیات ببینند و تماس حاصل کنند تا از بار موردنظر مطمئن شوند. علاوه بر این موارد، در این بستر فناوری می‌توانید برای تغییر مسیر یا راه برگشت از یک نقطه، جست‌وجو کنید تا بتوانید خودرو را در حداقل ترین حالت کم باری قرار دهید و به‌صورت بهینه کارکنید. در حال حاضر در حال دیجیتالی کردن دومین سالن نوبت دهی هستیم که در این حالت وقتی راننده با گوشی همراه خود وارد یک شعاع مشخص می‌شود، اجازه نوبت دهی به او داده می‌شود. مدیر شرکت باروان بابیان اینکه بستر بارنامه های الکترونیکی در این برنامه ایجادشده است، تصریح کرد: در این برنامه، صاحبان بار نیز به‌صورت لحظه ای می‌توانند از  وضعیت بار خود اطلاعات داشته باشند تا از این اطلاعات در زمینه‌های انبارداری و مسائل مالی خود استفاده کنند.او در زمینه کارهای جدید در این شرکت گفت: امسال از سخت افزار مورداستفاده در کامیون تحت عنوان «ردیاب دلفین» رونمایی کردیم که در این ردیاب تمام مشخصات مربوط به کامیون شامل سنجش میزان سوخت مورداستفاده تا وزن، ردیابی سانت به سانت، میزان تغییر جهت های ناگهانی کامیون، میزان ترمز هایی که کامیون در طول مسیر استفاده کرده است و ... را به ما می‌دهد تا با این اطلاعات بتوانیم میزان هزینه های یک ماشین را در مسیر‌های مختلف به دست بیاوریم تا در مفهوم تن بر کیلومتر مورداستفاده قرار گیرند و از فضای حدس و گمان خارج شوند.او از موانع و چالش های بر سر راه خود چنین گفت: قوانین بالادستی حمل‌ونقل جاده ای به‌شدت پررنگ و سخت‌گیرانه است. ما اگر هنری داشته باشیم باید بتوانیم این اکوسیستم را با همین شرایط بهبود بخشیم و بعدازآن اگر نیاز بود رو به تغییر قانون بیاوریم. او درباره مفهوم بازارگاه بیان کرد: فضای بازارگاه فضایی است که رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقلی را به رسمیت می‌شناسد و ما حلقه فناورانه ارتباطی بین عناصر فعال در این فضا هستیم. در این زمینه درآمد ما از کمیسیون نیست، بلکه از سالن‌های اعلام بار لحظه ای است. فاضل درباره شروع کار خود گفت: اصفهان پایتخت حمل‌ونقل بار جاده است، چراکه سالیانه 48 میلیون تن بار از این شهر جابه جا می‌شود و پنج سال است که رتبه یک دارایی بار را دارد، 460 شرکت حمل‌ونقلی در این شهر است و رتبه یک را در این زمینه دارد. پس برای اینکه بتوانیم امتحان خود را در این فضا پس بدهیم، باید بتوانیم در اصفهان فعالیت کنیم و برای شروع این کار با موانع زیادی مانند تهدید های کلامی‌شرکت های باربری و تامین سرمایه اولیه مواجه بودیم. نکته قابل توجه این است که از روز اول همه این کانون ها روبه‌روی ما بودند و حالا با توجه به شناخت کافی این افراد از کار ما، تعامل را با رویارویی، جایگزین کردند.

خبرنگار : محمد شریفیان/ روزنامه اصفهان زیبا

ارسال دیدگاه



دیدگاه های ارسال شده

  • محسن متقین

    چند نکته درخصوص استارت آپ ها ی حمل کالای جاده ای اولا سالن های اعلام بار فیزیکی درهرمنطقه برای بارهای همان منطقه ایجاد میشود واعلام بار سراسری به چه درد راننده ای که در منطقه حضور ندارد میخورد؟! دوما محل بارگیری ای تمی است که با محل حضور مسافر در استارت آپ های حمل مسافری بسیار متفاوت است وقابل مقایسه وکپی برداری نیست .نزدیکترین کامیون به محل بار با چه ابزاری محاسبه می‌شود ،نوبت دهی کامیون با ورود به شعاع سالن اعلام بار مجازی چگونه تعیین خواهد شد وکامیون خالی وپر را چگونه برای نوبت دهی تفکیک خواهید کرد . کار واسطه گری میان صاحبان کالا وکامیون حمل کننده بار واتصال این دو را هم اکنون درفضای مجازی توسط افراد مجازی وبا یک شماره تلفن درحد بسیار گسترده مشاهده میکنید .وحتی این افراد به خود اجازه داده اند اپلیکیشن نیز تهیه کرده اند ورانندگان راترغیب به ثبت نام دران میکنند .آدم زرنگ ها دراپلیکیشن شأن مکان متقاضی را مشخص می‌کنند وضمن تکمیل بانک اطلاعاتی شأن مشخصات وشماره تلفن راننده رابه کارگزارشان درمنطقه پیامک میکنند تا شرکت باربری یواشکی به راننده تماس بگیرد وباررا به او پیشنهاد کند ویک توافق دوجانبه دور از چشم سایرین شکل بگیرد . نوبت دهی مجازی به معنی سپردن نرخ حمل به بازار دلالان وسود جویان بنام هوش بازار وهدایت عرضه وتقاضا بسمت کفه توافق میان واسطه ها که خود راصاحب کالا معرفی میکنند وپر کردن جیب دلان خواهد بود زیرا اپلیکیشن های فضای مجازی هیچ ابزاری برای شناسایی صاحب کالا از دلالان ندارد .صاحب کالای مجازی با ثبت کدام شناسه واقعی مانند هوشمند خودرو یا هوشمند راننده منطبق با صاحب کالای واقعی خواهد شد . نرخ هزینه خدمات این بازارگاهها راچه کسانی تعیین میکنند .وحدود مسئولیت قانونی انها درارائه این خدمات چقدر است ؟! اصطلاحات دهان پرکن استفاده از آی تی و تکنولوژی های برتر، بدون هماهنگ شدن با مقررات وقوانین تعیین کننده حقوق حمل کننده کالا چیزی جز شریک شدن وسهم خواهی با دلالان فعلی حاکم بر شغل رانندگی حمل کالای جاده‌ای نیست. در آخر اشاره میکنم به جایگاه رابطه حقوقی میان صادرکننده بارنامه وحمل کننده کالا درقوانین که بیش از دو دهه است بر زمین مانده وشما هم بعنوان متولی پیشنهاد دهنده اعلام بار مجازی از آن غافلید.


    پاسخ ها
    • سردبیر

      🔶 پاسخی به نکات استارت آپی جناب متقین در نگاه اول نکاتی که گفته شد وصف واقعیت های بسیاری از استارت آپها و برخی بازارگاه های الکترونیکی حمل و نقل کالاست فلذا به مطالب منتشر شده در این باره احترام می گذاریم و اعلام می کنیم که ما نیز بر بسیاری از فعالیت های استارتاپی این حوزه اشکالاتی را وارد می دانیم و مطالبه داریم که چرا استاندارهای لازم را رعایت نمی کنند یا رویکردهای اشتباه و آسیب رسان را اتخاذ کرده اند. اینها درد ما هم هست. اما متن در ادامه، به هیچ عنوان جوابی از ناحیه دیگر فعالان این عرصه نیست بلکه تنها بیان مواضع و دیدگاه های بازارگاه الکترونیک باروان نسبت به سوالات و اشکالات مطرح شده است: نکات مطرح شده تناسبی با ماهیت، خدمات و تعهدات باروان به عنوان بازارگاه پیشرو در عرصه حمل و نقل ندارد:

    • 🔹1- بدیهی ترین مزیت سالن اعلام بار مجازی سراسری، حل معضل برگشت یکسر خالی ناوگان و پیدا نکردن بار در مسیر برگشت می باشد که هزینه ها را بسیار کاهش و درآمد راننده و کامیوندار را افزایش می دهد.
    • 🔸2- قابلیت «بارهای اطراف من» وابسته به محل حضور راننده کامیون جویای بار بوده که در حال حاضر براحتی با ابزار GPS که روی گوشی های تلفن همراه هست محاسبه می‌شود و در آینده نزدیک بصورت بسیار دقیقتر و نقطه ای با سخت افزارهای ردیاب ناوگان این کار انجام خواهد پذیرفت! مبنا " نزدیکترین کامیون به محل بار" نیست!!! بلکه جستجو و مشاهده بارهای موجود در اطراف محل استقرار راننده توسط خود اوست تا هر شعاعی که بخواهد! حتی در حوزه مسافری نیز معیاری که فرمودید ملاک نیست و کاربردی نیست چون مسافر ماشین را نمی پذیرد بلکه ماشین(راننده) است که اقدام به پذیرش مسافر می کند چه دور از او باشد چه نزدیک او!
    • 🔹3- درباره مسائل نوبت دهی الکترونیکی، ان شاء الله حضوری تشریف بیاورید تمامی دستاوردها و تمهیدات را از نزدیک مشاهده و ارزیابی کنید، حجم مفصل موضوع خارج از تحمل این بحث است.
    • 🔸4- طبیعی است که از بین 50 اسمی که وارد این عرصه شده اند برخی به اصطلاح آدم زرنگ باشند، اینها باید شناسایی شده و مستند و مستدل مرزبندی شود. اما خدمت همه عزیزان عرض می کنیم، باروان با تحقیقات مفصلی که در حوزه بازار حمل و نقل کشور داشته، تمامی اطلاعات لازم این حوزه را بصورت مفصل در اختیار داشته و دارد. نیازی هم به این کارهای پیش پا افتاده ندارد. شاید تعجب کنید که باروان سلیقه کاری حمل بار یک راننده (یا ناوگان) را بهتر از خود او و بصورت مستند و تصویری تحلیل و ارزیابی می کند و ...!
    • 🔹5- ما بحمدلله تا این لحظه کارگزاری در هیچ منطقه ای نداریم. اگر دقت کرده باشید، خواهید دید که فرایند برقراری ارتباط بین صاحبان بار، رانندگان و شرکت های باربری بصورت کاملاً اختصاصی و هوشمند در قالب یک زیر سامانه طراحی شده و هیچکدام از طرفین شماره تماس یکدیگر را نمی بینند و نمی دانند! باروان را نصب و امتحان کنید تا به این حقیقت نادیده آگاه شوید. 🔸6- نوبت دهی مجازی (الکترونیکی) باروان با آنچه برخی در ذهن دارند بسیار فاصله دارد. این طرح مهم را باید حضوری از آن مطلع شد. در ثانی نوبت دهی مجازی ربطی به تعیین نرخ حمل بار و دلالان و ... ندارد، این طرح مکمل طرح تن بر کیلومتر (که از نظر باروان طرح هزینه های ناوگان بر کیلومتر صحیحتر می باشد هم به لحاظ اسم و هم به لحاظ محتوا، فرمول و نوع محاسبه) است نه موازی آن! هیچ ساز و کاری در نرخ تن بر کیلومتر اصطلاحی نمی تواند و نمی بایست تداخل کند مگر اینکه راننده به ناحق یا به ناچار و غیرقانونی زیر بار توافق سر خم کند!!! 🔹7- یکی از دستاوردهای باروان؛ صحت سنجی اصالت و اعتبار رانندگان، ناوگان، صاحبان بار و شرکت های باربری است که می خواهند از این سامانه استفاده کنند. توفیقات زیادی در این مسیر بدست آورده ایم و روز به روز بر اتقان و اطمینان این دستاورد مهم افزوده می شود! 🔸8- خدمات بازارگاه الکترونیکی باروان روشن است و تأمین منافع رانندگان را در اولویت خود دارد. حد و حدود قانونی وظایف، مسئولیت ها و درآمد و ... در قوانین مدون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و نیز آیین نامه بازارگاه های الکترونیکی حمل و نقل کالا مشخص است. آنچه بر عهده همه ماست این است که مبتنی بر دانش و تجربه با ارائه پیشنهادات و پیگیری های خود در جهت تسهیل فرایند حمل و نقل، قوانین مربوطه را ارزیابی و احیاناً اصلاح کنیم. سخن آخر اینکه فناوری های اطلاعات و ارتباطات مشکل گشاست، چرا این همه واهمه؟! دنیا سالهاست بر این مدار به پیش می تازد و ما اندر خم کوچه آیا خوب است یا بد است؟ با تشکر

  • محسن متقین

    چند نکته درخصوص استارت آپ ها ی حمل کالای جاده ای اولا سالن های اعلام بار فیزیکی درهرمنطقه برای بارهای همان منطقه ایجاد میشود واعلام بار سراسری به چه درد راننده ای که در منطقه حضور ندارد میخورد؟! دوما محل بارگیری ای تمی است که با محل حضور مسافر در استارت آپ های حمل مسافری بسیار متفاوت است وقابل مقایسه وکپی برداری نیست .نزدیکترین کامیون به محل بار با چه ابزاری محاسبه می‌شود ،نوبت دهی کامیون با ورود به شعاع سالن اعلام بار مجازی چگونه تعیین خواهد شد وکامیون خالی وپر را چگونه برای نوبت دهی تفکیک خواهید کرد . کار واسطه گری میان صاحبان کالا وکامیون حمل کننده بار واتصال این دو را هم اکنون درفضای مجازی توسط افراد مجازی وبا یک شماره تلفن درحد بسیار گسترده مشاهده میکنید .وحتی این افراد به خود اجازه داده اند اپلیکیشن نیز تهیه کرده اند ورانندگان راترغیب به ثبت نام دران میکنند . آدم زرنگ ها دراپلیکیشن شأن مکان متقاضی را مشخص می‌کنند وضمن تکمیل بانک اطلاعاتی شأن مشخصات وشماره تلفن راننده رابه کارگزارشان درمنطقه پیامک میکنند تا شرکت باربری یواشکی به راننده تماس بگیرد وباررا به او پیشنهاد کند ویک توافق دوجانبه دور از چشم سایرین شکل بگیرد . نوبت دهی مجازی به معنی سپردن نرخ حمل به بازار دلالان وسود جویان بنام هوش بازار وهدایت عرضه وتقاضا بسمت کفه توافق میان واسطه ها که خود راصاحب کالا معرفی میکنند وپر کردن جیب دلان خواهد بود زیرا اپلیکیشن های فضای مجازی هیچ ابزاری برای شناسایی صاحب کالا از دلالان ندارد .صاحب کالای مجازی با ثبت کدام شناسه واقعی مانند هوشمند خودرو یا هوشمند راننده منطبق با صاحب کالای واقعی خواهد شد .؟!!! نرخ هزینه خدمات این بازارگاهها راچه کسانی تعیین میکنند .وحدود مسئولیت قانونی انها درارائه این خدمات چقدر است ؟! اصطلاحات دهان پرکن استفاده از آی تی و تکنولوژی های برتر، بدون هماهنگ شدن با مقررات وقوانین تعیین کننده حقوق حمل کننده کالا چیزی جز شریک شدن وسهم خواهی با دلالان فعلی حاکم بر شغل رانندگی حمل کالای جاده‌ای نیست. در آخر اشاره میکنم به جایگاه رابطه حقوقی میان صادرکننده بارنامه وحمل کننده کالا درقوانین که بیش از دو دهه است بر زمین مانده وشما هم بعنوان متولی پیشنهاد دهنده اعلام بار مجازی از آن غافلید. این نظر اینجانب بعنوان نظر خوانندگان در خبر مصاحبه مدیر عامل باروان با نشریه اصفهان زیبا است . محسن متقین

  • علی

    سلام لطفا یکی از مقالاتی که در ژورنالهای خارجی ارائه کردید لینک بدهید مطالعه کنیم

  • علی

    سلام لطفا یکی از مقالاتی که در ژورنالهای خارجی ارائه کردید لینک بدهید مطالعه کنیم

  • خدادادبکرانی

    باسلام عرض ادب واحترام به مدیر مسئول شرکت باروان جناب فاضل.. پیشرفت وتکنولوژی خوب است وانکار ناپذیر.ولی جناب فاضل وضعیت حمل ونقل ما به گونه است که هنوز در فضای حقیقی دست واسطه ها ودلالان حمل ونقل کمر صنف وکامیوندار راشکسته.وهروز به طریقی در فضای مجازی توسط گروههای چند صد هزار نفری بر دامن این مشکلات می افزاید.. لذا ه چه قدر هم که تجربه کسب کرده باشید در این زمینه هنوز هیچ ضمانتی نخواهد بود که حمل ونقل وصنف مااز طریق این تکنولوژی مشکلات حل شود... تجربه های ایجاد شده در تمام اپلیکیشن ها بخصوص نوبت مجازی بندر عباس وبندر امام .انگشتی کردن اعلان بارها و...همه وهمه جز این که بر مشکلات روز افزون صنف ما اضافه شد.کاری از پیش نبرد . اجرای ناقص قوانین مثل تن بر کیلومتر وضمانت اجرایی که کارگروه محترم ازجمله ضمانت اجرایی که خود جناب عالی با امضایی که بر ذیل صورت جلسه ۹۷/۹/۱۹زده شدنشان از این تجربه ونبود هیچ گونه ضمانت در حمل ونقل کشور را دارد.. ما رانندگان وکامیونداران اولین چیزی که باید در نظر داشته باشیم خود باوری وپیدا کردن جایگاه اجتماعی در جامعه ..وبعد هضم ودرک حمل ونقل مدرن... نیم بیشترناوگان حمل ونقل فرسوده واز رده خارج است وهیچ ضمانتی برای نوسازی ناوگان وجود ندارد وبار تمام حمل ونقل واستهلاک را دارد بردوش می کشد ..تنظیم وزمانبندی مشخصی در خدمت رسانی وحمل بار برای راننده هنوز به درستی اجرا نمی شود...ضرایب وسختی راه صعب العبور بودن مسافت جاده وگرما وسرما هنوز در دستور کار اجرای تن بر کیلومتر نیست... اختلافها بر سر کارمزد شرکت های حمل ونقل وخدمات ناقصی که به رانندگان وصاحبان کالا ارائه می دهند..اختلاب برسر اینکه کدام یک از صنوف خدمات به صاحبان کالا ارائه می کنند (رانندگان وکامیونداران ویا شرکتهای حمل ونقل)هنوز حل نشده..اون موقع چه روزنه ای در اجرای درست این سامانه شما باید باشد که حمل ونقل بدرستی یرروی ریل خود ادامه حیات دهد؟؟ چه ضمانتی وجود دارد که از دست واسطه ها ودلالان در این عرصه جلوگیری شود.. تجربه ضمامتهای قبلی برای اجرای قوانین اجرای این اپلیکیشین ها را کمرنگ واز بین برده..ما هم حسرت چنین پیشرفتهایی در حمل ونقل به دلمان مانده ولی هیچ ضمانتی نیست.. باتشکر


    پاسخ ها
    • سردبیر

      🔶 پاسخی به دغدغه های جناب بکرانی

      عرض سلام و احترام خدمت شما

      از بیان نظرات و دغدغه های ارزشمند شما کمال سپاس را داریم. ضمن تأیید بسیاری از نکاتی که درباره مشکلات حمل و نقل کشور مرقوم نمودید، چند نکته را خدمت شما بیان می کنیم:
      • 🔹1- راه قطع ید دلالان چیست؟ دلال یا واسطه سودجو چه زمانی پدید می آید؟ وقتی مسیر ارتباطی شفاف و مستقیمی بین راننده، صاحب بار یا شرکت باربری وجود ندارد و اینها به هم دسترسی مستقیم ندارند واسطه این فاصله را پر می کند و به فعالیت می پردازد! صاحب بار یا باربری راننده پیدا نمی کند رجوع می کند به دلال! راننده بار پیدا نمی کند مراجعه می کند به دلال! همه اینها با یک نگاه ساده در همین به اصطلاح بازارچه پایانه شاهپور اصفهان مشخص است، هم درد مشخص است و زمینه بروز آن و هم راه حل پیش پای شما گذاشته شده است. این چالش بزرگ به راحتی با تکنولوژی قابل حل است. اگر بازارگاه الکترونیک بتواند این سه ضلع (راننده، صاحب بار و باربری) را اصالت سنجی کند، بستر دسترسی مستقیم و شفاف و تحت نظارت قانون و تحت نظارت کانونهای صنفی را برای آن فراهم کند، خود بخود دست دلالان کوتاه می شود! فاصله ای نمی ماند که دلال بخواهد آن را پر کند!
      • 🔸2- تشکیک و نگرانی شما عزیزان قابل درک است و مسبوق به تجربه های تلخ گذشته است اما نباید همه را به یک رنگ نگاه کنید و با این ترس و ابهامی که محصول ساز و کارهای ناقص این چند ده سال اخیر است خود را محروم کنید و از اقدام به تحول و اصلاح نا امید گردید. ساز و کار مبتنی بر فناوری جواب خودش را در حمل و نقل دنیا پس داده و حضور خودش را تثبیت کرده، انواعی از آن هم در داخل کشور ظرف این دو سه سال ایجاد و در معرض شماست، خب بیایید بسنجید، بررسی کنید، واکاوی کنید، تعهد و ضمانت ایجاد کنید و آن را که بهتر است انتخاب کنید و استفاده کنید. مدام نشستن و تشکیک و ابهام زایی و ... چه دردی از ما دوا می کند؟!! جسارت به شما نمی کنم اما برخی دلسوزنمایان شبیه سلیمان بن صرد خزائی هستند! قصدم از این مثال مقایسه نیست، برخی ها رفتار و کردارشان شبیه اوست و ناخودآگاه آن آدم نوعی در ذهن تداعی می شود؛ مسلم آمد و راه و چاه را بیان کرد و دعوتشان کرد اما امثال این آقا تکبر کردند، مانع شدند و تیشه به ریشه همه چیز زدند و شد آنچه نباید می شد!!! حاصل آن نوع حرفها و رفتارها فقط «فرصت سوزی» است!
      • 🔹3- اگر (در تجربه بندرعباس و بندر امام) طرحی اجرا شده که ناقص بوده یا ضرری رسانده آیا دیگر باید در همه چیز را بست و رفت؟ نمی توان آسیب شناسی کرد، درس گرفت و طرح ها را از نو بازبینی و به روز کرد تا گره گشا باشد؟ راننده اگر ماشینش خراب شد ناراحت می شود اما آه و افسوس و نا امیدی را پیشه خود نمی کند یا تعمیرش می کند یا با ماشینی بهتر و کارآمدتر تعویضش می کند!
      • 🔸4- کاش یکی پیدا می شد و صورتجلسه کذایی 19 آذر را واگویی می کرد؛ تعهد سازمان راهداری بر برگزاری جلسات ماهانه جهت بازبینی طرح تن کیلومتر، اصلاح نواقص و به روز رسانی و افزایش دقت آن بود. 19 دی / 19 بهمن / 19 اسفند / 19 فروردین / 19 اردیبهشت / 19 خرداد ها گذشت و سازمان از برگزاری این جلسه حیاتی اجتناب کرد تا خواسته یا ناخواسته طرح تن بر کیلومتر دچار این معضلات شود!
      • 🔹5- جناب بکرانی عزیز، آمار 50 درصد فرسودگی ناوگان تجاری کشور غلط است؟ سن فرسودگی ناوگان تجاری کشور (کشنده، کامیون و کامیونت) به استناد قانون هوای پاک و تصویب هیئت وزیران، 22 سال تمام است. بر این مبنا چیزی کمتر از 7 درصد ناوگان تجاری کشور فرسوده است! چرا اینقدر اطلاعات ناقص؟ چرا اینقدر سیاهنمایی می کنید؟!
      • 🔸6- همه ضرایب و موارد موضوعه که اشاره می کنید در طرح راهبردی هزینه ها بر کیلومتر باروان (اگر به کسی بر نخورد) دیده شده، مشورت شده و به نهادهای مربوطه بصورت مکتوب ارائه شده. حتی در مجله باروان نیز بصورت عمومی منتشر شد تا آشنا شوند، مطالعه و بررسی کنند و نواقص و اشکالات اصلاح شود. واهمه ای هم از این شفافیت و صداقت نداشته و نداریم! دیگران نیز مرد میدان باشند و طرح های ذهنی خود را مستند منتشر کنند تا شفاف سازی شود. اینکه برخی می گویند تن کیلومتر ارث ابوی شان است و باروان حق ندارد وارد این عرصه شود و ...، چه دارند؟ عملکردشان چه بوده؟ یک متن رسمی منتشر شده از ذهنیات خودشان ارائه کرده اند؟ به چه مجوزی حدود و ثغور تعیین می کنند؟ اگر ادعا دارند، اگر دین دارند به حدیث « زكوة العلم نشره» پایبند باشند. اینکه توهماتی را در ذهن بپرورانیم و محبوس کنیم و مدام شاخ و شانه بکشیم که نشد منطق!!!
      • 🔹7- جناب بکرانی ماهیت ورود ما به عرصه حمل و نقل و ایجاد باروان حل مشکلات و اصلاح فرایندها و معضلاتی است که شما به برخی از آن به خوبی اشاره کردید. اگر مشکلی وجود نداشت که ضرورتی برای ایجاد ساز و کاری فناورانه برای حل ابرچالش ها پیدا نمی شد! چون تاریکی هست چراغی لازم است تا روشنایی ایجاد کند وگرنه در ظل آفتاب کسی چراغ روشن نمی کند!
      • 🔸8- ما تمام تلاش خود را در ممانعت از ورود دلالان و واسطه ها به بازارگاه باروان کرده ایم، دستاورهای بسیار خوبی هم در این زمینه داشته ایم و همچنان هم در این زمینه در حال تلاش و ارتقاء ساز و کاریم. با مشارکت، نظارت و حضور شما رانندگان و دلسوزان حمل و نقلی در این سامانه، این مهم یسیرتر خواهد شد و این عزم و اتحاد سد محکمی در مقابل نفوذ دلالان و سوءاستفاده کنندگان خواهد بود برای همیشه! تضمین از این بالاتر! این عرصه با همه مزیت هایش فراهم شده و اگر به دردتان می خورد با کمک هم باید از آن پاسداری کنیم تا برای همیشه پاک بماند!
      اگر کافی نیست، شما بفرمایید چه نوع ضمانتی باید فراهم شود؟ با تشکر از حوصله و دقت شما

  • کورش فلاحی

    سلام شما که توانایی منعکس کردن نظر منتقدان خود را ندارید چرا خواهان ارسال نظر هستید البته از اول هم مشخص بود .


    پاسخ ها
    • سردبیر

      علیکم السلام جناب فلاحی بدور از شأن شما، حرمت جامعه رانندگان و ساحت رسانه است که مطالب حاوی ادبیات سخیف؛ فحش و تهمت را بازگویی کند. این سبک رفتاری منافی انسانیت، اخلاق و دین است و با رسالت رسانه در تضاد است. لطفاً در نظر داشته باشید که رفتار شما به عنوان یک راننده تصویری از کل جامعه محترم رانندگان کامیون برای بقیه اقشار جامعه تداعی می کند، پس بجاست که سنجیده صحبت کنید و خواسته یا ناخواسته به جایگاه اجتماعی این قشر آسیب وارد نکنید. نشر هر مطلب و موضوع فاقد ناهنجاری اخلاقی که مرتبط با حمل و نقل جاده ای باشد را بر خود واجب می دانیم چه به گمان شما به سود یا زیان ما باشد. منتظر نظرات منطقی و مستدل شما هستیم پایدار باشید

  • سارم

    همیشه در مقابل پیشرفت مقاومت هایی وجود دارد و طبیعی است