پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸

راهکار قانونی صدور بارنامه برای مبادی ثبت نشده در سامانه جامع انبارها
سردبیر | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

راهکار قانونی صدور بارنامه برای مبادی ثبت نشده در سامانه جامع انبارها


سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا در راستای اجرای بند ث ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده است. این سامانه علاوه بر هدف شناسایی کالاهای قاچاق که قانون مشخص کرده است، اهدافی نظیر ساماندهی کلیه فعالین تجاری، رصد جریان و مدیریت موجودی کالایی، ایجاد شفافیت اقتصادی، توسعه زنجیره اسناد لجستیکی و تسهیل تجارت برای انبارداران را دنبال می کند. امکان مدیریت برلحظه موجودی انواع کالاها و برنامه ریزی صحیح تامین و توزیع آنها در کشور، تامین به موقع نیازهای هر استان، برنامه ریزی صحیح عملیات توزیع محصولات مهم نظیر آرد، گوشت، مرغ و کالاهای ضروری، امکان پیش بینی های صحیح به منظور ارائه به تولیدکنندگان کشور و ... بخشی از کارکردهای این سامانه می باشد.
این طرح از ابتدای آبان ماه سال ۱۳۹۵ به صورت سراسری ابلاغ شد و همه اشخاص حقیقی و حقوقی که کالا خرید و فروش و انبار می کنند می بایست آدرس و مشخصات دقیق انبارهای خود را در سامانه جامع انبار و مراکز نگهداری کالا ثبت نمایند.
طبق ماده 13 آیین نامه اجرایی مواد پنج و شش قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موظف است از صدور بارنامه برای مبادی و مقاصدی که در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا ثبت نشده اند، جلوگیری به عمل آورد.
در همین راستا و در آخرین ماه سال 97 شاهد بروز تغییراتی شایان در کنترل و نظارت بر حمل کالا از انبارهای رسمی هستیم. در این راستا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ممنوعیت ها و محدودیت های شدیدی را برای جلوگیری از صدور بارنامه های قانونی برای بارگیری بار از مکان ها و انبارهای ثبت نشده در سامانه جامع انبارهای کشور وضع نموده است.
پیش از این شرکت های حمل و نقل می توانستند از کدهای پستی دلخواه بارنامه صادر نمایند ولی در چند مرحله این امکان محدود و محدودتر شده است. در اولین مرحله تعداد استفاده از کد پستی 1111111111 محدود شد، در مرحله ای دیگر تعداد مجاز ثبت کد های ثبت نشده در سامانه انبارها محدود شد، در مرحله بعد امکان ثبت آدرس دلخواه و غیر رسمی برای کد پستی ممنوع شد و در این مرحله امکان استفاده از کدهای مربوط به انبارهای دامپزشکی غیرفعال گردید.
در این میان شرکت هایی که از ابتدا مسیر قانونی ثبت انبارهای خود در سامانه جامع انبارها را دنبال نموده اند، اکنون به راحتی در حال صدور بارنامه های قانونی هستند ولی شرکت های حمل و نقلی و صاحبان کالا که در هر مرحله از اعمال محدودیت به دنبال دور زدن غیر قانونی و غیر فنی آن محدودیت بوده اند، این روزها به شدت دچار مشکل شده اند و این مشکل تا حدی جدیست که برخی بارها به علت عدم امکان صدور بارنامه، امکان بارگیری و حمل ندارند.

راهکار قانونی چیست؟

صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل می بایست از طریق وبسایت اینترنتی سامانه جامع انبارها به آدرس www.nwms.ir مراجعه نموده و با توجه به راهنمای منتشر شده برای ثبت نام در آدرس www.nwms.ir/help.pdf اقدام به ثبت واحد خود نمایند.

بررسی تایید یا عدم تایید انبار ثبت شده

پس از اتمام ثبت نام به سایت اصلی مراجعه نموده و سپس از طریق لینک ورود به سامانه و درج کد ملی و رمز عبور ثبت نام، به سامانه وارد شوید. در ادامه از منوی سمت راست صفحه، گزینه واحدهای نگهداری کالا را انتخاب نمایید.

سامانه جامع انبارها

اگر وضعیت واحد شما در انتظار تایید است، ضروری است جهت تایید اطلاعات به همراه اسناد مثبته به اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خود مراجعه فرمایید.
اگر وضعیت واحد شما تایید شده است، جهت ویرایش اطلاعات نیاز است به اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خود مراجعه فرمایید.
پس از تایید نهایی اطلاعات می توانید با استفاده از کد مورد نظر، بارنامه قانونی صادر کنید.


مطالب مرتبط:

ارسال دیدگاه



دیدگاه های ارسال شده

  • مهدی

    سلام برای من پیامک آمده که با کد پستی ما 100 بارنامه در خردادماه ارسال شده درصورتی که من هیچگونه باری نداشتم و در سامانه نیز محلی برای رد یا اعتراض ندارم حمل و نقل مراجعه کردم اعلام کردند باید شورای حل اختلاف مراجعه و شکایتی تنظیم کنم یعنی همیشه باید مرتب درحال شکایت باشم و این محل سوء استفاده باربریها و حمل و نقل شده است.


    پاسخ ها
    • سردبیر

      بله این نوع سوء استفاده ها بخاطر ضعف قانون یا اجرای نادرست و ناقص قوانین رایج شده متأسفانه.

  • پویا

    منظورازاسنادمثبته چیست


    پاسخ ها
    • سردبیر

      مجموعه اسناد و مدارکی را که دلالت بر وقوع یک معامله و یا یک رویداد مالی نماید اسناد مثبته نامیده می‌شوند مانند فیش آب و برق و گاز و تلفن فیش بانکی فاکتور خرید و فروش و… لازم به ذکراست اسناد مثبته حتماً نباید چاپی ودارای شکل بخصوصی باشند. بلکه شکل اسناد متنوع وگاهاً دست نویس است. دلایل اهمیت اسناد مثبته این است که اولاً مبنای تجزیه و تحلیل و ثبت رویداد مالی در اسناد و مدارک و دفاتر قانونی می‌باشند و ثانیاً به منظور پیگیری‌های بعدی لازم می‌باشند. اسناد مثبته حتما بایستی واضح روشن باشند. به عبارت دیگر اسناد و مدارک مثبته اسناد و مدارکی هستند که بر وقوع معامله یا رویداد مالی مشخصی دلالت دارند. این مدارک نشان دهنده تاریخ، مبلغ، ماهیت معامله و سایر اطلاعات مورد نیاز هستند و جهت ثبت رویدادهای مالی در سیستم حسابداری آن‌ها مبنای تجزیه و تحلیل و ثبت به کار می‌روند

  • پیام

    این واسه اینه که دولت خودش رو کنار کشیده و از باربریها میخواد براش افراد حقیقی و حقوقی را جستجو کنه و باربریها هم مجبور به استفاده از کدهای نامعتبر میکنن ... چراکه مشتریهاشون به هیچ عنوان موافقت نمیکنن که اطلاعاتشون رو به صورت کامل در اختیار باربری قرار بدن...

  • مصطفی

    برای همه بارها نباید این طرح اجرا میشد مثلا کالاهایی مثل برنج ُروغن و غیره نه اینه برای ماسه و چوب نتونیم بارنامه صادر کنیم ثانیا هیچ صاحب باری جهت ثبت نام در سامانه همکاری نمیکند

  • محسن افروزی

    باسلام وخسته نباشین باید به اطلاع برسانم که امثال من که میخواه سالی یک باراثاث کشی نمایم یایک کشاورز که یک باریاحتی المقدور سالی دو بار محصول برنج و مرکباتش رو به بازار عرضه نماید باید ثبت جامع انبارهاروانجام بده بهتر نیست برای سهولت کارو تجارت بهتراست به همان کد ملی بسنده کنند که بهتر شناسائی میباشد و کمترهم مردم به دردسر میافتند اگه به راستی به فکر حل مشکلات مردم هستید

  • لیلا

    مادفتر بیمه داریم متأسفانه به خاطرقانون مسخره ثبت کدپستی انبارهیچ کس حاضرنیست انبارش بیمه کنه میگن مالیات بهمون تعلق میگیره تواین شرایط بداقتصادی کلی مشتری ازدست دادیم .متأسفانه به جای اینکه دولت خودش راهکاری ایجادکنه بیمه هارامجبورکرده اگه کدپستی ثبت نکنندخسارت بهشون تعلق نمیگیره آخه یه نفرکه میخواد 200یا300میلیون بیمه کنه چراباید این همه سختی بکشه اگه انبارش کدپستی نداشته باشه بایدبره کدپستی بگیره،بعدازاون باید بره داخل سایت سامانه جامع انبارها،بعدازثبت کدپستی بایدبره اداره صنعت ومعدن شهرستان معلوم هست کسی بیمه صادرنمیکنه حداقل این قانون برای انبارهای بزرگ وعمومی اجرامیکردین نه انبارهای کوچک ،امیدوارم تجدیدنظری دررابطه بااین قانون داشته باشن هیچ زیرساختی برای اجرای این قانون فراهم نیست

  • علی

    تکلیف من راننده برای حمل لثاثیه منزل که کد پستی ثبت شده ندارن چیه؟

  • رحمت الله غفاری

    سلام بنده کارمند باربری هستم ،وقتی راننده برای صدور بارنامه به ما مراجعه میکند مطالبه کد ملی و یا شناسه ملی فرستنده و گیرنده کالا و همچنین کد پستی مکانهای گیرنده و فرستنده از ایشان می شود .اظهار میدارند که صاحب کالا از دادن اطلاعات فوق خودداری مینماید و یا اگر ارائه دهند در سامانه ثبت نشده است .و در مواقع فراوانی راننده بخاطر اینکه بدون بارنامه راهی، تا مشمول جریمه پلیس راه نشود، مجبور به دادن کد ملی و کد پستی خودش می شود ..که در این صورت بارنامه ها کد رهگیری نخواهند گرفت .که اکثر راننده گان از این موضوع شکایت دارند . و از طرف راهداری و انجمن به باربری ها فشار آورده تا نسبت به گرفتن کد رهگیری اقدام نمایند که بلحاظ مشکلات فوق الذکر که در سطور فوق عنوان گردید میسر نیست ،خلاصه اینکه این برنامه دارای کاستی های زیادی است که باید سازماه راهداری و حمل و نقل جاده ایی ،چاره ائی بیاندیشد .سپاسگزارم


    پاسخ ها
    • سردبیر

      درود بر شما حتماً باید موارد مهمی که به آن اشاره داشتید مورد توجه قرار گیرد.