سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۹

سامانه استعلام رایگان قیمت تن بر کیلومتر
سردبیر | ۰۳ دی ۱۳۹۷

سامانه استعلام رایگان قیمت تن بر کیلومتر


سامانه رسمی استعلام رایگان قیمت تن بر کیلومتر مورد تأیید سازمان راهداری و کانون کامیونداران کل کشور به همت و تلاش متخصصین باروان راه اندازی شد.

یکی از آرزوهای دیرینه قشر زحمت کش رانندگان حمل و نقل جاده ای کشور، حذف روال توافقی و مناقصه ای قیمت گذاری و محاسبه نرخ حمل بار با استفاده از شاخص های علمی و به عبارت دیگر «تن بر کیلومتر» بود. پیرو این درخواست، پروژه ملی تن بر کیلومتر به همت مسئولان سازمان راهداری، کانون کامیونداران کل کشور، متخصصان و نخبگان حمل و نقل کشور و تلاش و دانش فنی متخصصین شرکت ایده آوران ارتباطات فهام ایرانیان به عنوان نماینده ویژه کانون کامیونداران کل کشور، پس از ماهها همکاری مشترک و گروهی در شاخه های تخصصی مختلف، طراحی، تصویب و به مرحله اجرا رسید.

اصطلاح تن بر کیلومتر یعنی محاسبه کرایه جابجایی یک تن بار به ازای یک کیلومتر مسیر با احتساب کلیه هزینه های مشتمل بر آن. هر چند این مفهوم به تازگی فراگیر شده است اما سوابقی بر اجرای تن بر کیلومتر در کشور به همت برخی نخبگان رانندگان و کانون های انجمن های صنفی در ادوار گذشته وجود دارد. اجرای تن بر کیلومتر در سال 1392 در صنایع سیمان و در سال 1390 در شرکت پخش و پالایش نفت نمونه هایی از آن است. ولی ماهیت این طرح جدید، عملیاتی شدن سیستم تن بر کیلومتر برای همه انواع بارگیر در تمامی مسیرها در کشور است که در حال حاضر انجام پذیرفته است.

در راستای دسترس پذیر کردن این خدمت، سامانه رسمی استعلام رایگان قیمت تن بر کیلومتر به صورت وب اپلیکیشن از طریق آدرس (satak.bar1.ir) در دسترس همه جامعه حمل و نقل جاده ای کشور اعم از رانندگان، شرکت های باربری، صاحبان کالا و ... قرار گرفته است. این سامانه بر اساس هوشمند سازی فرآیندهای محاسبه حمل بار و با در نظر گرفتن تمامی شاخص ها و فاکتورهای دخیل در حمل بار توسعه یافته تا با دسترسی آسان و سرعت بالا ارزیابی دقیقی را برای نرخ حمل بار ارائه دهد.

سامانه استعلام تن کیلومتر که پیشنهاد می شود به اختصار «ساتک» نوشته شود، در راستای ارائه خدمات قیمت دهی حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر بصورت رایگان و برای کل کشور راه اندازی گردیده است. این سامانه با دریافت اطلاعات مبدأ یا محل بارگیری و مقصد یا محل تخلیه بار از متقاضی و با تجزیه و تحلیل این اطلاعات در فرمول سازمان راهداری و نیز فرمول مورد توافق کانون کامیونداران کل کشور، نرخ حمل بار را اعلام می کند. رانندگان و صاحبان بار و شرکت های حمل و نقلی می توانند نرخ حمل بار را بر اساس فرمول سازمان راهداری یا فرمول کانون کامیونداران کشور مشاهده نموده و یکی را انتخاب کنند. همچنین این سامانه مجهز به سیستم نظرسنجی درباره قیمت هاست. در صورتی که قیمت های ارائه شده مطلوب متقاضی نبود وی می تواند قیمت کارشناسی مورد نظر خود را پیشنهاد بدهد. ثبت پیشنهادات و نظرات متقاضیان حمل و نقل در این سامانه می تواند به تشخیص هر چه بهتر قیمت دهی کمک کند و باعث این مهم شود که سیستم تن بر کیلومتر بر اساس اطلاعات میدانی و واقعیت های جاری و اعتماد عمومی حمل و نقل کشور اصلاح و ارتقاء یابد و از رویکردهای سلیقه ای اجتناب شود و به مدد خداوند روند تعیین نرخ تن بر کیلومتر علمی تر و با اعتماد بیشتر انجام پذیرد.

گفتنی است مبنای این محاسبه ها تریلر کفی با وزن ۲۲ تن می باشد که در ادامه این طرح می طلبد با همکاری، شرکت های حمل و نقلی، انجمنهای صنفی، تعاونی ها، مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی، رانندگان و فرهیختگان این حوزه هزینه انواع بارگیر در انواع مسیرها نیز محاسبه و قطعی گردد.

از جمله ویژگی های خاص سامانه استعلام تن کیلومتر (ساتک)، مشاهده قیمت شاخص تن بر کیلومتر بصورت لحظه ای برای هر مسیری در کشور است تا بر اساس آن بتوان بهتر برنامه ریزی کرد. در حال حاضر ساتک، مورد تأیید سازمان راهداری کشور، کانون کامیونداران کل کشور و فعالان و نخبگان صنف رانندگان کامیون کشور می باشد و این خود از مهمترین ویژگی های این سامانه می باشد.

لازم به ذکر است این قابلیت به نرم افزار باروان اضافه شده و همه اقشار مختلف حمل و نقل کشور می توانند به سادگی از این سامانه روی گوشی تلفن همراه خود در هر جایی از کشور استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

ارسال دیدگاه



دیدگاه های ارسال شده

  • سجاد

    سلام فکر کنم یک طرح بی حساب و بیخود هستش و کاری کردید نرخ اجناس چندین برابر بشه الان یک تریلی یه بارنامه بین راهی راهی میخواد قبلا کمیسیونش مثلا شده 50هزار تومان الات شده 150هزار تومان کجای کارید یه فکری واسه بارنامه بین راهی کنید همه کرایه دریافت نمیکنن یکسری ماشین مال خود شرکته واسه بیمه بارش و عبور از پلیس راه بارنامه میگیره اونوقت با یه کمیسیون وحشتناک طرف میشه تن بر کیلومتر بیخود ترین طرح تو ایران هستش اروپا اجرا میشه درست ایا تو اروپایی زندگی میکنی حقوقت چیزای دیگه ات اروپایی هستش بدبخت بودن مردم بدبخت تر شدن


    پاسخ ها
    • سردبیر

      سلام جناب سجاد محاسبه کرایه حمل بار بر اساس تن کیلومتر یکی از مطالبات اصلی و جدی جامعه رانندگان کشور بوده است. مهمترین دلیل این ماجرا ایجاد شفافیت در حوزه کرایه ها و کمیسیون ها و ... بوده است.

  • بهنام

    عالیه

  • فرامرز

    کرایه بار

  • محمد حسین بدست

    بار لبه دار

  • بهزاد

    عالی

  • احمدرستمی

    برنامتوعلیه

  • Behzad forooghi

    عالیه

  • داود مختاری

    خوب

  • mehdijebel

    خوب

  • mehdijebel

    خوب

  • اسدالله جوانبخت

    هنوز باش کار نکردم ولی با توضیحاتی که خوندم فکر میکنم طرح خوبی باشه و خیلی از مشگلات رانندگان را حل کند امیدوام

  • اسدالله جوانبخت

    هنوز باش کار نکردم ولی با توضیحاتی که خوندم فکر میکنم طرح خوبی باشه و خیلی از مشگلات رانندگان را حل کند امیدوام

  • اسدالله جوانبخت

    هنوز باش کار نکردم ولی با توضیحاتی که خوندم فکر میکنم طرح خوبی باشه و خیلی از مشگلات رانندگان را حل کند امیدوام

  • اسدالله جوانبخت

    هنوز باش کار نکردم ولی با توضیحاتی که خوندم فکر میکنم طرح خوبی باشه و خیلی از مشگلات رانندگان را حل کند امیدوام

  • حسن خرمی

    خوبه

  • علیرضا غلامی

    کرایه های بین المللی بر چه مبنا محاسبه میشود چون در سامانه بارهای بین المللی تعبیه نشده است

  • مهدی ایزدی باربری افق شهرکرد

    باسلام لطفا بار خوراک ماهی را اضافه نمایید باتوجه به اینکه این نوع بار در بیرون از شهر هستش و اکثرا چون شیلات هستا مسلما جاده خاکی و راه های بسیار بدی دارند

  • مجید سالاری

    سلام برنامه بسیار جالبیه‌ من از موقعی که با این برنامه آشنا شدم برای محاسبه حق و حقوقم دیگه میدونم چقدر باید کرایه بگیرم. یه باربری از خدا بیخبری از جیرفت به من بار برای کنارتخته داد ۱۵۰۰ پول بارنامه گرفت من هم اولش چیزی نگفتم. بعد از بارگیری وحرکت از سامانه استعلام گرفتم کرایه قانونیم ۴۲۳۰ صاف اعلام شد که به باربری زنگ زدم و دقیقا براش توضیح دادم و گفتم اگه کمیسیون اضافی رو بر نگردونی به ۱۴۱ شکایت میزنم. باورش نمی شد. خلاصه بعد از شکایت در سامانه۱۴۱ مجبور شد۷۰۰ بهم برگردونه و۵۰۰ تومن هم پایانه جریمش کرد چون دومین شکایت روی پروندش رفت . تعهد کتبی هم ازش گرفتن و توجیهش کردن با سومین شکایت درب باربری مدت۳ ماه پلمپ میشه. درود بر اداره کل حمل و نقل جنوب کرمان. خدا خیر شون بده


    پاسخ ها
    • سردبیر

      الحمدلله ان شاء الله روز به روز با چنین ابزارهایی بر آگاهی رانندگان عزیز کشور از حق و حقوقشان افزوده شود ...

  • توکلی

    چیزی ندیدم

  • جمال رشیدی

    عالی

  • مسیح ا...اسدی پور

    خیلی عالی کا رکردیدحقوق رانندگان راباید ازبعضی باربری ها اینطو گرفت انشاا...موفق باشیددعای زنو بچه های ما پشتیبان شما خسته نباشید

  • مسیح ا...اسدی پور

    بسیارکار خوب وشایسته ای کردید بااین کارتون حق مارانندگان را از بعضی ازباربری های بی انصاف گرفتید ما وخانواده ما رانندگان دعایتان میکنیم خسته نباشید

  • مسیح ا...اسدی پور

    بسیارکار خوب وشایسته ای کردید بااین کارتون حق مارانندگان را از بعضی ازباربری های بی انصاف گرفتید ما وخانواده ما رانندگان دعایتان میکنیم خسته نباشید

  • علی بحرینی

    کرایه

  • علی بحرینی

    کرایه

  • علی بحرینی

    درموردکرایه

  • علی

    بسیار تا بسیار خوب هستش و هیچ باربری نمیتواند سو استفاده کند.

  • علی

    عالی

  • حجت

  • سیداحسان باستان

    باسلام عزیزان چرا کرایه تریلی کمپریسی و کفی با بونکر حامل سیمان فرق داره ما خودمون هم بونکر هم تریلی کمپریسی داریم و با تریلی کمپریسی هم دم کارخانه سیمان بهبهان بار سیمان پاکتی الان کارمیکنیم ما بابونکر سیمان فله رفتیم آبادان ۱/۶۰۰/۰۰۰تومان کرایه اش بوده وباتریلی کمپریسی سیمان پاکتی بردم ۱/۲۰۰/۰۰۰تومن کرایه اش بوده ما باری نیست که ازاون طرف بیاریم اصلا باری جز سیمان گیرما نمیاد و بندرهم نمیتونیم کارکنیم ماشین هامون جواب بارهای راه دور و بندر نمیخوره و اصلا کسایی که دم کارخونه سیمان باتریلی کمپریسی و کفی کارمیکنن باری جز سیمان نمیزنن و هرمقصدی هم برن بار گیرشون نمیاد بارهای کارخونه سیمان بیشتر برا طرف همون استان خوزستانه و طرف کهگلویه بیراحمد لطف کنید پیگیری کنید اصلا شما خودتون مشاهده کنید اگه کسایی که سیمان پاکتی حمل میکنن تا حالا دوسر بار رفتن و اومدن من درخدمتتونم.یاعلی لطفا پیگیری کنید و جواب این پیام رو بدید من منتظر جواب شما هستم. ممنونم


    پاسخ ها
    • سردبیر

      سلام تشکر از توجه ویژه تون؛ علت تفاوت قیمت این است که در فرمول تن کیلومتر ضریب بونکر با ضریب تریلی کمپرسی تفاوت دارد. چون بونکر جز بارگیرهای خاص محسوب می شود و تک بار است ولی تریلی کمپرسی جز بارگیرهای عمومی به حساب می آید که می تواند بارهای مختلفی را جابجا کند. کرایه بونکر با بار سیمان فله در مسیر بهبهان- آبادان طبق فرمول تن کیلومتر 1687000 تومان می باشد. کرایه تریلی کمپرسی با بار سیمان کیسه ای در مسیر بهبهان- آبادان طبق فرمول تن کیلومتر 1467000 تومان می باشد. لطفا جهت حل مشکل فوق و نیز تامین بار برگشتی در همه ی مسیرها برای ماشین های خود، با باروان با شماره 09120540954 و یا شماره 03142924 واحد پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

  • مصطفی

    خیلی خوبه نرم افزارندارین نصب کنیم همیشه دردسترس باشه


    پاسخ ها
    • سردبیر

      سپاس از توجهتون. اپلیکیشن باروان را نصب کنید و از امکانات مختلفی نظیر سامانه تن کیلومتر، سامانه محاسبه بارنامه و ... استفاده کنید.

  • فرشاد ماله میر چگینی

    عالی

  • سیداحسان باستانیان

    باسلام و تشکر چندروز پیش بنده نظر خودم رو ثبت کردم و شما جواب مارو دادید بزرگوار بنده راجع به فرق کرایه بونکر سیمان و کرایه تریلی کمپریسی حامل سیمان پاکتی چرا فرق داره شما جواب فرمودید و بنده قانع شدم سوال بنده این است طبق فرموده شما براساس فرمول تن کیلومتر که فرمودید بونکر درمسیر آبادان ۱۶۸۷۰۰۰تومن و کرایه تریلی کمپرسی۱۴۶۷۰۰۰تومان است ولی اینطور نیست کرایه بونکر درسته ولی کرایه تریلی کمپریسی ۱۰۹۰۰۰۰تومن برما بارنامه میکنن


    پاسخ ها
    • سردبیر

      سلام جناب باستانیان عزیز ممنون از حسن توجه شما نرخ تن کیلومتر تریلی کمپرسی برای مسیری که ذکر کردید 1467000 تومان می باشد. اما اینکه شرکت های باربری کرایه ای پایینتر ثبت می کنند اولاً خلاف قانون تن بر کیلومتر هست و ثانیاً خلاف تعهدات سازمان راهداری است چون قرار بوده بارنامه با نرخ پایینتر از تن کیلومتر صادر نشود. این مورد هم جزو اشکالات در مرحله اجراست. برخی هنوز حاضر نیستند حق و حقوق راننده را با همین نرخ مصوب سازمان و انجمن های صنفی بپردازند. می توانید به انجمن صنفی شهر خودتان شکایت کنید یا با سازمان راهداری تماس گرفته طرح موضوع نمایید.

  • سیداحسان باستانیان

    باسلام و تشکر چندروز پیش بنده نظر خودم رو ثبت کردم و شما جواب مارو دادید بزرگوار بنده راجع به فرق کرایه بونکر سیمان و کرایه تریلی کمپریسی حامل سیمان پاکتی چرا فرق داره شما جواب فرمودید و بنده قانع شدم سوال بنده این است طبق فرموده شما براساس فرمول تن کیلومتر که فرمودید بونکر درمسیر آبادان ۱۶۸۷۰۰۰تومن و کرایه تریلی کمپرسی۱۴۶۷۰۰۰تومان است ولی اینطور نیست کرایه بونکر درسته ولی کرایه تریلی کمپریسی ۱۰۹۰۰۰۰تومن برما بارنامه میکنن

  • بخشبان

    سلام این تن کیلومتر که هست برای کدام سال هست آیا کرایه که 35.5تفزابش شد در این برنامه عملا شد یا نه


    پاسخ ها
    • سردبیر

      بله این افزایش متعلق به سال 97 می باشد و در فرمول تن کیلومتر باروان نیز اعمال شده است و ما منتظر بروز رسانی تن کیلومتر 98 سازمان راهداری هستیم تا در فرمول اپلیکیشن باروان اعمال کنیم

  • دانا

    سلام. این تن کیلومتر اصلا اجرا نمی شود . باید کرایه در بارنامه بر این مبنا به صورت اجباری از طرف باربری درج شود.

  • صادق

    عالیه دمتون گرم

  • بهنام

    واقعا عالیه...اصلا به کمیسیون ربطی نداره... اگه بدونن چکارکنن کمیسیون زیادی هم نمیخواد بدهند... ممنون اززحماتتون

  • بهنام

    واقعا عالیه...اصلا به کمیسیون ربطی نداره... اگه بدونن چکارکنن کمیسیون زیادی هم نمیخواد بدهند... ممنون اززحماتتون

  • ابراهیم عالی زاده

    خوب

  • عثمان مرادی

    عالیه

  • جعفری

    سلام و خسته نباشید این مبلغی که سامانه اعلام میکنه کل کرایه هست یا مقدار خالص دریافتی حامل بار؟ امیدوارم که رانندگان زحمت‌کش از حقوق خود دفاع کنند و حاضر نشوند تا به باربری ها پول اضافی پرداخت کنند

  • رمضان ایمانی

    سلام اصلا کرایه با ا. خرج ماشین. نمی خونه

  • رمضان ایمانی

    سلام اصلا گرایه با اصطلاک همخوانی. نداره

  • محمدحسین بخشوده

    عالی

  • رنجبر

    با سلام مبنای تن کیلومتر اگر هر ماه به روز شود و کرایه ها بر اساس هزینه ها باشه خوبه ،ولی اگر یک تعریف جدید روی کاغذ انجام بشه و بروز نباشه تعرفه است، پس تعرفه تعریف کرایه وتن کیلومتر کشف کرایه بر مبنای هزینه هاست است. اگر این‌مهم همیشه اجرا گردد حق ما از بین نمیرود.

  • محمد یارمحمدی

    نظارت باشه تن کیلومتر بهتره همه چیز قانونی انجام بشه

  • علی

    چرا بروز نیست


    پاسخ ها
    • سردبیر

      سلام و عرض وقت بخیر یک مشکل سیستمی وجود داشته که در حال حاضر در حال بررسی توسط تیم فنی می باشد

  • امیدرضا

    خوب

  • امیدرضا

    خوب

  • اکبری

    فقط حرف میزنن اما عمل نیست اگر بهش عمل میکردن عالی بود

  • مرتضی صادقی

    من قبل ورودم چجوری نظر بدم


    پاسخ ها
    • سردبیر

      سلام نیازی به ورود نیست میتونید نظر بدید

  • سعید جاوری

    حوب

  • سعید جاوری

    حوب

  • سعید جاوری

    حوب

  • سعید جاوری

    خوب

  • سجاد

    بار

  • محمد

    لطف کنید یه فکری بابت پایانه تهران بکنید هر کاری که دلشون بخواد میکنند هیچ کس هم رسیدگی نیکنه

  • فناوری

    باتشکر از به راه اندازی سیستم این کرایه هایی که درسامانه درج شده خیلی اضافه تر از کرایه هایی است که حتی در خود سالن اعلامبارهست مثلا تریلر کفی از تبریز برای تهران 3627000تومان ثبت شده درصورتی که در سالن العلامبار تبریز 3050000تومان اعلام میشه


    پاسخ ها
    • سردبیر

      با سلام ؛ تشکر از حسن انتخابتون، قیمت ها بر پایه تن کیلومتر 1822 می باشد و به احتمال زیاد سالن های اعلامبار پایین تر ازین نرخ اعلام بار می کنند

  • قاسم

    عالي هست ولي به استناد چي مرجعي مي باشد

  • قاسم

    خوب

  • اسداله

    خوب

  • سید سجاد موسوی

    با سلام غرض از مزاحمت اینجانب در مورد ضرایب کرایه حمل میخواستم بدونم چون انجمن صنفی سیمان آبیک تعرفه های شما رو قبول ندارن ودر سامانه شما هیچ جا ضرایب رو قید نکردید


    پاسخ ها
    • سردبیر

      با سلام خدمت شما ؛ در مقاله طرح راهبردی پیشنهادی هزینه ها بر کیلومتر (تن بر کیلومتر) همه ضرایب ذکر شده اند؛ می توانید مقاله را از طریق لینک زیر مطالعه کنید https://mag.bar1.ir/2019/01/23/1956/

  • مجتبی

    سلام با تشکر از راه اندازی این نرم افزار جناب سردبیر و مسوول محترم به این نکته توجه کنید که اگر و اگر و اگر واقعا سازمان کاری کند که ناوگان، کرایه واقعی خود را دریافت کند و اون نرخ تصویب شده به دست راننده برسه و تاکید میکنم، به دست راننده برسه ،دیگه لازم نیست که دولت برای زنده نگه داشتن ناوگان و هزینه های سرسام اوری که برای زنده بودن ان وجود دارد،حمایت بکند!! این به شرطی است که قوانین سرسختانه و بازدارنده تری برای حمل زیر نرخ تصویب شده وجود داشته باشد. حمل بار زیر نرخ تعرفه باعث ضعیف شدن ناوگان به خاطر هزینه های سنگین سرویس و نگه داری ان میشود و ان را محتاج حمایت دولت میکند ،که اگر دولت و سازمان مربوطه به این نکته توجه بکند،کلی در هزینه هایی که به صورت حمایت پرداخت میکند،صرفه جویی میشود. همه اینها به شرطی میسر میشود که به صورت واقعی و محسوس ،حمل بار با نرخ مصوب و تعرفه حمل شود و کمسیونها به صورت درصد قانونی دریافت شود. نه اینکه فقط روی کاغذ یه قانون قشنگ و رویایی باشه. درود و سپاس