جمعه, ۲۵ آبان ۱۳۹۷

سردبیر | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

رفع مشکلات رانندگان بخش حمل و نقل با تمام توان و ظرفيت دولت


به گزارش باروان به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای داریوش امانی معاون حمل و نقل این سازمان در گفتگو با بخش خبری شبکه خبر سيماي جمهوري اسلامي ضمن بیان این مطلب گفت : با توجه به شرایط زير ساختي و جغرافیایی کشور، بیش از ۹۰ درصد جابجايي كالا و مسافر در کشور از طریق جاده ها و توسط رانندگان که از تلاشگرترین اقشار جامعه در اقتصاد جامعه هستند، انجام می شود به طوری که رانندگان كالا و مسافر را که امانت مردم و جامعه هستند، در گرما و سرما و در نهایت امانتداری به سلامت به مقصد می رسانند که این امر به نوبه خود جای قدردانی دارد. وی در خصوص کرایه حمل رانندگان اظهار داشت : میزان کرایه رانندگان موضوعي توافقی است که بر اساس توافق بین انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالا و انجمن صنفی رانندگان و همه ساله بر مبنای میزان تورم و اعلام بانک مرکزی تعیین می شود که البته این رقم طی سه سال گذشته افزایشی نداشته است و این امر البته و به طور يقين از همراهی رانندگان با سیاست های دولت حکایت دارد و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز از مدتي قبل در اين خصوص اقدامات مثبتي را آغاز كرده است . امانی با بیان این مطلب که پس از بروز نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه لاستیک، لوازم یدکی و قطعات، راننده ها انتظار افزایش نرخ کرایه ها را داشته اند،افزود : این انتظار که امری منطقی است از اردیبهشت ماه امسال در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفت، بررسی ها و اقدامات کارشناسی در مورد آن انجام شد و با مشورت صنوف مربوط به رانندگان، نرخ ها مشخص و از مجاری قانونی، مجوزهای لازم اخذ شده است. وی با اشاره به این که مقرر بوده است از ابتدای ماه مبارک رمضان ، افزایش نرخ کرایه به طور میانگین به میزان ۱۵ درصد و تا سقف ۲۰ درصد در خصوص رانندگان جاده ای کالا اعمال گردد، اظهار داشت : در حال حاضر افزایش نرخ کرایه در اکثر استان های کشور انجام شده و در شهرستان هایی که انجام نشده، موَضوع به دلیل عدم توافق انجمن های صنفی مربوطه بوده و اجرای آن در شهرستان های مذکور به ابتدای تیر ماه موکول شده است. معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، بیمه درمانی را از دیگر موضوعات مورد درخواست رانندگان ذکر کرد و گفت : بر اساس قانون خاص سال ١٣٨٨ در زمان هدفمندی یارانه ها، مقرر شد ۵۰ درصد بیمه رانندگان به صورت یارانه از طرف دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود و ۵۰ درصد دیگر توسط خود رانندگان پرداخت شود که با توجه به عدم تامین اعتبار این موضوع، طی روزهای گذشته در برخی شهرستان ها، سازمان تامین اجتماعی اقدام به محاسبه یارانه نکرده بود که موجبات گلايه مندي رانندگان را فراهم کرد که به محض مطلع شدن از این موضوع ، پیگیری های لازم توسط این سازمان انجام شد و با همکاری های دستگاه های مرتبط، این مشکل رفع شد و در حال حاضر ۵۰ در صد مبلغ یاد شده در حال پرداخت است. امانی یکی از موضوعات مورد انتظار رانندگان را زمان بازنشستگی عنوان کرد و خاطرنشان کرد : این قشر تلاشگر پس از ۳۰ سال کار پر مشقت با حداقل دستمزد بازنشسته می شوند که انتظار همراهی دولت در این زمینه را دارند و آمادگی دارند داوطلبانه مازاد پرداختی بیمه را متقبل شوند تا در پایان خدمت با بیمه مناسبی بازنشسته شوند که این موضوع به وزير کار و تعاون انعکاس یافته و دستور صریح وی به تامین اجتماعی ابلاغ شده و با تشکیل کارگروه های مرتبط، امید می رود ظرف یکی دو ماه آینده این مشکل نیز مرتفع شود. معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پاسخ به پرسشی در خصوص دریافت کمیسیون های اضافه توسط برخی شرکت های حمل و نقل در برخی شهرستان ها و بنادر تصریح کرد : سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با ایجاد زمينه و زیرساخت های لازم و امکانات نرم افزاری مورد نیاز به این موضوع ورود کرده است و کمیسیون ماده ۱۲ این سازمات که وظیفه رسیدگی به تخلفات شرکت های حمل و نقل را دارد، در صورت دریافت گزارش یا کشف هرگونه تخلفی با قاطعیت تمام برخورد خواهد کرد. وی در خصوص محسوب شدن شغل رانندگی در زمره مشاغل سخت و زیان آور نیز گفت : سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي به جد پيگير تصویب این قانون است اما با قانون فعلی ، معایب آن برای رانندگان بیش از مزایای آن خواهد بود مگر این که قانون مذکور اصلاح گردد‌. وی افزود: طبق این قانون رانندگان الزاما" باید با ۲۵ سال سابقه کار بازنشسته شوند در حالی که بسیاری از آنان با توجه به وضعیت معیشتی ، حتی پس از ۳۰ سال تقاضای ادامه فعالیت دارند، همچنین بر اساس این قانون ، مشمولان تنها شش ساعت در طول روز امکان فعالیت دارند در حالی که در شرایط فعلی این میزان، ۹ ساعت در طول روز می باشد، همچنین ضریب بیمه پرداختی بالاتر خواهد بود که توسط خود راننده پرداخت خواهد شد. امانی افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای امکان ارتباط رو در رو با ۶۰۰ هزار راننده زحمتکش جاده ای شاغل در سراسر کشور را ندارد و لیکن از طریق تشکل های صنفی که نمایندگان منتخب رانندگان هستند، مشکلات این قشر را پیگیری می نماید کما این که این سازمان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قول مساعد گرفته است که نمایندگان در مجلس طرحی را پیگیری کنند که منجر به رفع مشکلات بازنشستگی رانندگان خواهد شد. معاون حمل و نقل سازمان در پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص دریافت گزارش هایی مبنی بر عدم پرداخت کامل کرایه رانندگان اظهار داشت : موضوع نرخ کرایه حمل و نقل جزء خط قرمزهای این سازمان است و در حال حاضر با فراهم ساختن بسترهای نرم افزاری تلاش می کنیم طی ۲ ماه آینده سیستمی راه اندازی شود که از طریق sms server به محض صدور بارنامه، اطلاعات بارنامه بر روی سرور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار می گیرد و همزمان نحوه محاسبه و پرداخت نرخ کرایه و کمیسیون به تلفن همراه راننده مربوطه ارسال می گردد. وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت قطعات و لوازم یدکی کامیون ها از رایزنی این سازمان با وزارت بازرگانی جهت تعیین سهمیه لاستیک و لوازم یدکی با ارز دولتی و قیمت مناسب برای رانندگان بخش حمل و نقل جاده ای کالا خبر داد